3Jeeps

zaterdag 28 januari 2023

Dag 12: Lake Mburo naar Kampala en naar huis.

Lake Mburo en de luxueuze Mihingo Lodge.
Tijdens onze laatste dag in Oeganda staat er nog een wandeling in het Mburo Lake N.P. op het programma. Er zijn slechts twee parken in Oeganda waar je een wandelsafari kan maken. Het Mburo Lake is er één van. Maar door de mooie lodge (Mihingo-lodge) waar we verblijven, kiest de helft van het gezelschap om wat rust te nemen. Er zijn reeds zoveel mooie ervaringen opgeslagen dat een paar uurtjes relax goed doen.
Sleeping room in onze Mihingo lodge
Koffie om 07:10 uur op het terras van de villa/bungalow.
De bungalow is op een honderd meter van het hoofdgebouw gelegen. We hebben koffie besteld in de lodge/bungalow om 7 uur. Stipt om 7 uur was men er met de koffie aan onze villa. Lekker aangenaam om rustig een koffie te drinken bij zonsopgang op het terras.
Met een kop koffie op het terras bij zonsopgang.
Douche in het aangepaste kader. Met uitzicht op het buitenleven.
Onze bungalow nr 11, 'Klipspringer' genoemd.
Het is een rustige voormiddag waar we kunnen genieten van de lodge. Tevens de gelegenheid om de koffers klaar te maken voor ons vertrek naar huis. Op het terras van het hoofdgebouw is er een mogelijkheid om met de wifi de laatste mails te checken en te versturen en ook nog om met beeld te whatsappen.
Wandeling van de lodge naar het restaurant/swimming pool/receptie/parking.
We nemen nog een lekker 'English breakfast' en om 12.00 ons laatste middagdiner.
Het laatste ontbijt in de Mihingo Lodge (https://mihingo-lodge.com/)
Mihingo lodge: restaurantplaats.
We verlaten de laatste lodge om 13.30 uur voor de rit naar Kampala.
De lodge heeft een zwembad(je) met mooi uitzicht over het Mburo Park. Men kan er wild, o.a. zebra's, opmerken.
Naar Entebbe en de luchthaven.
Om het Mburo National Park te verlaten rijden we nog een 25 km over de gekende onverharde gravelbaan in het park. Op de route naar Kampala rijden we langs vele plaatsjes waar vooral de bananen getransporteerd worden. Deze worden op ontelbare plaatsen verkocht.
Bananen en ander fruit wordt er aangeboden langs de baan.
Evenaar.
Na 158 km en 3,5 uur rijden, komen we om 17:00 uur in de buurt van het dorpje Nabusanke toe dat gelegen is aan de evenaar. Hier kan men in de talloze winkeltjes onze laatste Ugandese shillings ruilen tegen de laatste souvenirs. We steken hier de evenaar over, van het zuidelijk naar het noordelijk halfrond.
Hier loopt de evenaar door Uganda.
Toeristen op de evenaar foppen met het Coriolis effect.
Er is een handige jongen die de toeristen graag in de luren legt met een zogenaamde demonstratie van het Corioliseffect. Het water zou in een andere draairichting door een opening wegstromen. Hij heeft enkele schalen waarbij hij het water subtiel manoeuvreert met een plankje. Tevens is de vorm van de schalen zodanig dat hij er de toeristen mee kan foppen. Het is geen wetenschappelijk bewijs maar toch goed gevonden van die semi-goochelaar, en die het ook nog goed kan uitleggen. Ook een schrandere jongen door dat juist voor zijn winkeltje te doen.
Wetenschappelijk bewijs van het Corioliseffect. U ?
Na deze zeer wetenschappelijke uitleg van het Coriolis effect, kunnen we om 17:50 uur verder voor de laatste 100 km naar de luchthaven van Entebbe. Deze luchthaven was in 1976 het toneel van 'Operatie Entebbe' toen een Israëlisch commando's een aanval op de luchthaven uitvoerden om gijzelaars te bevrijden uit de handen van Palestijnse vliegtuigkapers. Na een rit van 265 km komen we toe aan de luchthaven van Entebbe.
Route van Lake Mburo via Kampala naar Entebbe: 265 km.
Hoe dichter we Kampala naderden, hoe chaotisch het verkeer werd. Kwam erbij dat we door de politie werden tegengehouden die handig een centje wou bijverdienen voor een al dan niet verzonnen overtreding. ($) Gesnapt? Om 20:30 uur zijn we dan ruim op tijd aan de luchthaven. De internationale luchthaven van Entebbe stelt niet veel voor. Er zijn vanavond 3 vertrekkende vluchten. Twee naar Europa en nog eentje naar een buurland. Eén gate volstaat hiervoor.

Entebbe - Brussel.
Aan al het goede komt een einde. Mooie sprookjes bestaan, en soms duren ze lang, maar altijd komen ze tot een einde. Dat is helaas ook voor deze onvergetelijke reis. Na de rondreis door Oeganda, is het vandaag tijd om deze rondreis af te ronden. De vlucht is een non-stop directe vlucht naar Brussel. Het toestel komt van Kigali/Rwanda. We vertrekken met een nachtvlucht. Take-off om 00:20 uur. Brussels Airlines vliegt in een driehoekje tussen Brussel, Kigali, Entebbe en weer naar Brussel. Na een vlucht van 8 uur met een Airbus A330 zijn we op tijd om 06:30 uur terug in Brussel. We zijn dan 2 uur jonger geworden.