3Jeeps

woensdag 25 januari 2023

Dag 10: Naar het Mgahinga Forest op zoek naar de 'Golden Monkeys'..

Naar het uiterste zuidwesten van Uganda.
Vandaag rijden we naar het uiterste zuidwesten van Uganda op zoek naar de 'Golden Monkeys'. Gisteren was het vanuit de lodge naar het Bwindi gebied ten oorden van onze lodge gelegen. Vandaag dus een andere richting, naar het zuiden. We komen dicht bij de grens met Congo en Rwanda, op slechts 4 km.

Het Mgahinga Forest National Park.
In het uiterste zuidwesten van Oeganda, tegen de grens met Rwanda en de D.R. Congo ligt dit park. Het is het kleinste van de parken van Oeganda. Dit park is de leefomgeving van de gouden meerkat. Deze soort is een sterk bedreigde primaat. Het is de panda onder de apen. Hij eet regelmatig bamboe. Verder heeft hij vooral vruchten op zijn menu staan en een enkele dierlijke prooi. Meerkatten zijn dagdieren. Alle soorten leven in bomen, alhoewel sommige soorten geruime tijd op de grond doorbrengen. Bij gevaar vluchten ze in de bomen, en de nachten brengen ze daar ook door. De dieren zijn niet agressief tegenover soortgenoten.

Op zoek naar de gouden meerkat.
Om 5.30 uur deze ochtend opstaan, ontbijt vanaf 6 uur en daarna vertrek naar de bestemming van vandaag om 06.45 uur. Het Mgahinga Forest ligt op 22 km ten zuiden van de lodge. Een afstand die we in 1uur en 10 minuten afleggen. De secundaire wegen liggen er erbarmelijk bij, en het valt te verwachten die nog lang zo zullen liggen. Om 7uur 50 min. zijn we aan het verzamelpunt voor de jungle safari.
Het typische wegennet van de secundaire banen.
Opnieuw worden we opgewarmd met een dans, door dames uit de lokale community. Alles wordt in de strijd geworpen voor de te verwachten tips. Na deze opwarming, de gebruikelijke briefing wat er te verwachten valt en wat men van ons verwacht. In dit park zijn er twee trackings mogelijk. Een gorilla tracking en een golden monkey tracking. Gisteren hadden we reeds de gorillas gezocht. Vandaag gaan we op zoek naar de gouden meerkat.
Even een drinkstop en nog wat raadgevingen.
Procedure.
We krijgen een opper-ranger mee, samen met 2 gewapende begeleiders. De bedoeling ervan is om eventuele wilde buffels een schrik aan te jagen door een schot in de lucht af te vuren. Dat deze er rondlopen, merken we aan de vele verse grote uitwerpselen.
Gewapende begeleiders.
Zoals gisteren, kon men ook een persoonlijke 'porter' of drager engageren. Deze porters dragen je rugzak en helpen je door moeilijke passages. Voor toekomstige reizigers een persoonlijke raad. Neem zulke porter in dienst, kostprijs 20 $, Maar, hij draagt je bagage, helpt je bij zware passages, en ultieme tip: geef je smartphone aan hen, zij weten perfect sublieme foto's te schieten.
Teamleider van de groep.
Wandeling op zoek naar de golden monkeys.
We zijn op een hoogte van 2364 meter boven zeeniveau. De temperatuur is rond de 23°, hetgeen de tocht draaglijk maakt. Regelmatige rustpauzes om ons vochtgehalte op peil te houden. Door de organisatie zijn er 3 'trackers' uitgestuurd. Deze zoeken de monkeys op en geven de posities door. Na een zware tocht die hoofdzakelijk in stijgende lijn verloopt, bereiken we het domein van de 'gouden meerkat'. We zijn ook op een 4 km van de grens met Congo, en op 3 km van de grens met Rwanda. Er leven zo een 100 exemplaren van dit apensoort.
Golden monkey op een halve meter vandaan.
Het is zich werkelijk een weg banen door de jungle. Niet eenvoudig en tamelijk zwaar door de dichte begroeiing. Ook het terrein is niet vlak en schuifpartijen zijn moeilijk te vermijden.
Deze apen leven voornamelijk in de bomen.
De totale afstand van de zoektocht is 9 km. Maar door het terrein is dit niet te vergelijken met een wandeling in een parkske thuis.
Om 14.00 uur komen we terug aan het startpunt. De picknick is onderweg nog verorberd. Om 14.00 is de tracking afgelopen. We zijn terug in onze lodge om 15.30 uur. Afgelegde afstand met de jeeps: 45 km. Wandeling: 9 km.
Ranger en begeleiders.
Logies.
Na 2 redelijk zware dagen zijn we blij dat het voor de rest van de dag relaxen is. De trekkingen naar de gorilla's gisteren en vandaag naar de golden monkeys was toch redelijk inspannend. Het circuit was door de aard van het parcours redelijk geaccidenteerd. We logeren voor de 3 de nacht in het Lake Mulehe Safari Lodge

Route van de lodge naar het Mgahinga Forest.